Doa Harian

Himpunan doa dan zikir dari Al-Quran dan As-Sunnah, Doa-doa pilihan, Kelebihan berselawat, Kelebihan Tasbih, Tahmid, Tahlil dan Takbir, Bacaan doa tertentu, Istighfar dan taubat, Adab dan kebaikan.

Falsafah Haji

a. Haji Pembasuh Dosa

Melalui haji, seorang Islam itu boleh menambahkan keimanannya di samping membersih dosanya. Betapa tidak, haji itu perlu mengunjungi Baitullah dengan bersusah-payah dan berkorban jiwa serta tenaga. Menjemur sesaat saja di Makkah, Al­lah akan jauhkan ia 100 tahun lamanya dari api neraka.

Seseorang itu perlu berbelanja untuk menunaikan fardu haji, maka satu dirham yang dibelanjakan ke arah Fisabilillah, Allah akan membalasnya dengan ganjaran 700 kali ganda. Berapakah banyaknya wang yang manusia perolehi setiap hari / setiap bulan dan berapa banyak pula yang dibelanjakannya ke jalan Allah? Masih terlalu sedikit manusia berbelanja ke jalan Allah, sedangkan yang mereka belanjakan untuk tujuan lain yang mungkin menjadi maksiat dan dosa Iebih banyak dari itu. Dosa yang boleh membawa jalan ke neraka, sedangkan wang yang sedikit tadi pula mungkin boleh juga mencuci dosa yang banyak.

Mengenai pengorbanan pula, berapa banyak dosa manusia yang ditumpahkan ke bumi dengan berbagai maksiat dan melanggar perintah Allah. Sehingga ada yang tidak kenal yang mana suruhan Allah dan yang mana larangan-Nya kerana jahil. Mereka tidak tahu pula mana hukum syarak, hukum akal dan hukum adat. Akhirnya bergelumanglah mereka dalam dosa, dan kalau meninggal dunia dalam keadaan itu bererti sedang menghadapi dosa demi dosa bertimpa-timpa.

b. Konsep Hamba Allah

Semua kejadian di alam ini adalah makhluk Allah. Manusia juga adalah makhluk Allah yang bernyawa dan paling istimewa kerana diberi akal dan rasa serta boleh bertutur.

Jika manusia ini sering melupai Allah dengan tidak sujud kepada-Nya, maka taraf manusia ini samalah dengan makhluk Allah yang lain-lain, seperti ular, lembu dan berbagai-bagai lagi. Oleh itu, manusia hendaklah menaikkan tarafnya dari makhluk Allah kepada hamba Allah.

Hamba Allah adalah terdiri dari orang yang patuh segala arahan, tunduk dan sujud kepada-Nya, menjalani segala syariat yang diturunkan ser­ta melakukan ke seluruh rukun Islam yang diwajibkan. Adalah malang bagi mereka yang mati sama seperti matinya seekor ular dengan tidak melaku­kan kelima-lima rukun itu.

Sekarang ini ramai umat Islam yang mengakui diri mereka Islam, tetapi tidak sembahyang, tidak berpuasa, apatah lagi mereka yang kaya-raya tetapi tidak mahu membayar zakat dan menunaikan haji, maka kekayaan itu hanya akan membawa mereka ke neraka.

Adakah mereka ini mati sebagai seorang Islam? Tidakkah mereka ini telah melakukan dosa yang banyak? Dan siapa yang akan mengampuni dosa me­reka ini?

Maka sebagai jawapan, tunaikanlah haji seba­gai pembasuh dosa, kerana wang yang dibelanjakan akan diganda 700 kali pahala. Sembahyang di Masjidil Haram diganjari dengan 100,000 paha­la. Panas sesaat dijauhi 100 tahun dari api neraka. Semoga dengan mengunjungi Baitullah itu terhapus juga dosa mereka akhirnya.

c. Tafsiran:

Haji adalah satu rukun daripada amalan-amalan yang mesti dilakukan oleh umat Islam, ke­rana itu ia wajib dilakukan sekali seumur hidup. Gunanya ialah sebagai penghapus dosa yang banyak dan berat yang dilakukan oleh umat manusia. Nabi Allah Adam (a.s.) diturunkan ke bumi kera­na kesilapan termakan buah Khuldi atas hasutan syaitan. Ketika bertemu semula dengan Hawa di Padang Arafah setelah saling mencari selama 40 ta­hun. Mereka berdua telah menangis beberapa ta­hun pula, dengan memohon ampun kepada Allah di atas kesalahan yang kecil itu. Doa yang dibaca oleh baginda selama menyesali kesalahan itu ialah:


Ya Allah, kami telah menganiaya diri karni sendiri, jika Engkau tidak mengampuni dan kasihankan ka­mi, maka jadilah kami orang yang rugi.

Bagi kita yang sering melakukan dosa-dosa saban hari dan waktu, saban masa dan tempat, berapa kalikah kita beristighfar ke atas kesalahan itu? Oleh itu, kita perlu mendapat pengampunan dari Allah secara yang lebih menyeluruh dengan meng­unjungi Baitullah untuk bertawaf dan sa'i dan berjemur panas di Arafah seperti kita sedang berada di Mahsyar. Ia mesti dilakukan dengan wang titik peluh kita yang halal, sebagai pengorbanan harta dan jiwa serta tenaga kepada Allah dalam erti kata berjihad.

Ada beberapa hadis yang menerangkan kelebihan haji ini, di antaranya:

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah (s.a.w.) telah bersabda:


Orang yang mengerjakan haji dan umrah ini adalah utusan yang datang kepada Allah menyempurnakan apa-apa yang ditanggung ke atasnya, kerana itu jika mereka memohon sesuatu akan diperkenankan untuk faedah dunia dan akhiratnya, dan jika mereka memohon keampunan dari segala dosa nescaya Allah mengampunkannya.

Rahmat yang akan diperolehi oleh orang-orang yang berada di Makkah adalah dinyatakan seperti maksud hadis berikut:

Setiap hari Allah menurunkan 120 rahmat (pertalian kasih sayang) untuk orang-orang di Baitullah, iaitu 60 rahmat untuk orang bertawaf, 40 rahmat un­tuk orang bersembahyang dan 20 rahmat untuk orang yang melihat Kaabah.

Dengan demikian, alangkah beruntungnya orang yang dapat melaksanakan haji dan umrah, di samping memohon ampun di atas dosa-dosa yang tidak pernah disedarinya, ia akan memperolehi rahmat dan pahala yang banyak.

<< Home

Biodata

Siapakah beliau?

Ali Jum'ah Picture

Syeikh Ali Goma'a adalah Mufti Besar Republik Arab Mesir. Beliau merupakan penguasa Sunni kedua tertinggi di Mesir selepas Syeikh Tantawi dan adalah salah seorang daripada ulama terkemuka di dunia. Sebelum dilantik menjadi Mufti, beliau adalah seorang profesor undang-undang di Universiti Al Azhar. Syeikh Ali bertanggungjawab mengendalikan Dar Al-Ifta' Al-Masriyyah, iaitu sebuah lembaga kajian hukum Islam yang terkemuka, di bawah Jabatan Kehakiman Mesir, yang mana bertanggungjawab untuk meluluskan peraturan-peraturan rasmi agama. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai beliau sila lawati AliGomaa.net.

Kenali tokoh ini:

Gambar Sheikh Jibril

Beliau adalah Syeikh Muhammad Muhammad Sayyid Hasanin Jibril ataupun lebih dikenali dengan nama Sheikh Jibril. Dilahirkan di daerah Qalyubiyah, Mesir. Berasal daripada "keluarga Al-Quran" kerana ayahnya serta adik-beradiknya kesemua mereka menghafaz Al-Quran. Keluarga mereka bukan sahaja terkenal dengan kebolehan menghafaz Al-Quran dengan baik bahkan mereka juga mempunyai suara bacaan Al-Quran yang sangat fasih dan merdu. Untuk mendengar bacaan Sheikh Jibril, silalah lawati laman web Jebril.com.

Tentang Blog Ini

Blog ini menyediakan koleksi doa-doa dan zikir-zikir pilihan yang boleh diamalkan seharian. Firman Allah Ta'ala: "Ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku". (Al-Baqarah, ayat 152). Semoga weblog ini dapat dimanfaatkan oleh pembaca dalam mengahayati amalan yang telah diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Hubungi Penulis

Laman ini bebas dilayari oleh sesiapa sahaja. Jika anda mempunyai apa-apa soalan yang berkaitan, komen atau nasihat, anda boleh menghubungi saya melalui link 'email' di atas. Sekiranya anda mempunyai apa jua bacaan doa yang ingin dikongsi dilaman ini, saya mengalu-alukan cadangan daripada anda. Akhirnya saya berharap anda memperoleh manfaat daripada himpunan doa-doa ini dan dapat membantu saya menyebarkan laman web ini dengan mengunakan link yang boleh anda dapati di sini.

Selamat berdoa dan beramal..!


Zikir Munajat

Himpunan Doa

Powered By

Powered by Blogger Email us!

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Malaysia License.